Fortsæt til hovedindholdet

Indkøb af produkter og services

Fokus
vejer tungere end vi tror

Indkøb af produkter og services vejer tungt i klimaregnskabet og udleder store mængder CO2

Ironisk nok er det måske også et af de områder, vi er mindre opmærksomme på, når vi tænker på klima- og miljøforbedringer. En stor del af udledningen sker nemlig under produktion og transport af de produkter, vi køber og forbruger. Her går oftest energikrævende og miljøbelastende processer forud for, at vi får produkterne i hånden. 

Der er dermed tale om indirekte udledninger – den kategori, der i klimaregnskaber kaldes for Scope 3. Ifølge kortlægningen af folkekirkens klimaaftryk er udledningen herfra rundt regnet 5 gange større, end den energi vi bruger til opvarmning, strøm og andre brændsler tilsammen. Det er derfor værd at stille skarpt på, hvad og hvor meget, vi indkøber og forbruger. 

Fakta

Om Scope 3-udledninger

  • Indkøb af produkter og services hører til Scope 3, den kategori, der dækker de indirekte udledninger fra de ting, vi forbruger, ud over eget forbrug af energi, elektricitet og brændstof.

 

 

  • At udledning er indirekte og f.eks. kommer fra fra råstofudvinding, produktion, og transport af et produkt gør det svært at lave præcise udregninger af udledningen. En tommelfingerregel er dog, at alt, der koster penge, udleder CO2, og ved at købe og forbruge disse produkter, stimuleres efterspørgslen og produktionen af nye produkter.

 

Læs mere: Kortlægning af folkekirkens klimaaftryk og biodiversitet på kirkegårdene

 

Uanset om indkøb handler om hårde hvidevarer, bygningsrenovering eller mødeforplejning, er det altid relevant at overveje:

• om forbruget er nødvendigt 
• om genbrug er muligt 
• om andre løsninger belaster klimaet mindre

Fra Kortlægning af folkekirkens klimaaftryk og biodiversitet på kirkegårdene,  side 20
Huskeliste til

indkøbssedlen

MAD OG DRIKKE (indkøb til fortæring)

  • Køb lokalt
  • Køb i sæson
  • Køb plantebaseret
  • Køb økologisk
  • Køb med minimal emballage

 

RENGØRING OG VEDLIGEHOLD

  • Prioritér miljømærkede produkter til daglig rengøring og vedligeholdelse ude og inde (f.eks. Svanemærket og EU-blomsten)

 

INTERIØR, TEKSTILER, KONTORARTIKLER, ELEKTRONIK m.v.

  • Prioritér reparation af ødelagte produkter over nyanskaffelse
     
  • Prioritér miljømærkede produkter (FSC, GOTS (tekstiler), Svanemærket, EU-blomsten)
     
  • Kvalitet og æstetik er også bæredygtighedsfaktorer. Kan produktet holde i lang tid - og er I villige til at bruge det i lang tid? 
     
  • Tænk på produkternes livscyklus: Bliver det til affald, når I ikke længere kan/vil bruge det? Vil det kunne bruges af andre? Kan materialerne genanvendes? Brug også dette til at prioritere klimavenligt, når I køber ind. Se i øvrigt Affald