Indkøb af produkter og services
Indkøb af produkter og services vejer tungt i klimaregnskabet og udleder store mængder CO2.
Ironisk nok er det måske også et af de områder, vi er mindre opmærksomme på, når vi tænker på klima- og miljøforbedringer. En stor del af udledningen sker nemlig under produktion og transport af de produkter, vi køber og forbruger. Her går oftest energikrævende og miljøbelastende processer forud for, at vi får produkterne i hånden.
Der er dermed tale om indirekte udledninger – den kategori, der i klimaregnskaber kaldes for Scope 3. Ifølge kortlægningen af folkekirkens klimaaftryk er udledningen herfra rundt regnet 5 gange større, end den energi vi bruger til opvarmning, strøm og andre brændsler tilsammen. Det er derfor værd at stille skarpt på, hvad og hvor meget, vi indkøber og forbruger.
Uanset om indkøb handler om hårde hvidevarer, bygningsrenovering eller mødeforplejning, er det altid relevant at overveje:
• om forbruget er nødvendigt
• om genbrug er muligt
• om andre løsninger belaster klimaet mindre
indkøbssedlen
MAD OG DRIKKE (indkøb til fortæring)
- Køb lokalt
- Køb i sæson
- Køb plantebaseret
- Køb økologisk
- Køb med minimal emballage
RENGØRING OG VEDLIGEHOLD
- Prioritér miljømærkede produkter til daglig rengøring og vedligeholdelse ude og inde (f.eks. Svanemærket og EU-blomsten)
INTERIØR, TEKSTILER, KONTORARTIKLER, ELEKTRONIK m.v.
- Prioritér reparation af ødelagte produkter over nyanskaffelse
- Prioritér miljømærkede produkter (FSC, GOTS (tekstiler), Svanemærket, EU-blomsten)
- Kvalitet og æstetik er også bæredygtighedsfaktorer. Kan produktet holde i lang tid - og er I villige til at bruge det i lang tid?
- Tænk på produkternes livscyklus: Bliver det til affald, når I ikke længere kan/vil bruge det? Vil det kunne bruges af andre? Kan materialerne genanvendes? Brug også dette til at prioritere klimavenligt, når I køber ind. Se i øvrigt Affald